fredag 8 juli 2016

MBC Magiskt kaffe á la Kikki - 3 varianter


Ja självklart tycker vi kaffeälskare att särskilt morgonkaffet är magiskt. Men det finns en särskild variant för ”lchf-proffsen” som jag kört under flera år.

MBC – Magic Bullet Coffee står verkligen i en klass för sig - gott, stimulerande och mättande. Jag har hunnit med att utveckla tre olika varianter varav den tredje är den jag dricker oftast. Den och tvåan är också lättast att tillreda - direkt i koppen. Tycker att det räcker med en sorts fett.

Variant 1
  • Jag använde Nescafé Lyx - 2 rågade matskedar
  • 2 msk smör
  • 1 msk ekologiskt kokosfett
  • En skvätt laktosfri vispgrädde (för att slippa mjölksockret)

Så här gjorde jag
Smälte smör i en kastrull på spisen, tillsatte kokosfettet och rörde om, kokade vatten och slog det heta vattnet över dubbel dos av kaffeflingor i den stora muggen så att den fylldes till drygt hälften, hällde över innehållet från koppen i kastrullen som dragits av från plattan och spetsade med en skvätt grädde och rörde om slog upp alltsammans i den stora muggen – och nu var det drickfärdigt.

Variant 2
  • Neskafe Lyx - 2 rågade matskedar
  • 2 msk smör
  • En rejäl skvätt laktosfri vispgrädde

Så här gjorde jag
Plockade fram en stor och rymlig mugg, lade smöret i botten och öste kaffet över. Slog på hett vatten i den stora muggen, rörde om så att fettet smälte, fyllde på med grädde till angenäm styrka och smak. Klart att dricka!

Variant 3
  • Neskafe Lyx - 2 rågade matskedar
  • 2 msk ekologiskt kokosfett
  • En rejäl skvätt laktosfri vispgrädde

Så här gjorde jag
Se variant 2 och byt bara ut smöret mot kokosfett, men kom ihåg att det ska vara ekologiskt. Jag kör förresten den luktfria sorten.

Kaffet kan såklart även bryggas på vanligt sätt och ingredienserna kan mixas med en blender av något slag. Plus att receptet kan varieras allt efter personlighet, tycke och smak. Det är bara att testa sig fram :-)

MBC funkar även utmärkt som mellanmål under dagen. Drick och njut!

Mer lchf-inspiration här

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev