söndag 2 februari 2020

TIPS! LCHF-paj

Söndag är en bra paj-dag tycker jag och förresten hela familjen. Och nej, receptet innehåller inte katt, jag lovar. Däremot älskar jag katter av allt mitt hjärta och kunde inte låta bli att lägga in bilden. Klicka på länken och se om detta pajrecept är nåt du skulle gilla, en söndag eller en annan dag...


Fler recept finns HÄR

o---o---o---o---o
Följ mig på Facebook och Instagram

onsdag 15 januari 2020

TIPS! Currykyckling med sting


För att ta till ett slitet uttryck: Curry och kyckling gifter sig bra. Här kommer en riktig höjdare för oss som gillar när det är välkryddat och inte bara med curry... Och den som inte gillar det där riktigt "hotta" kan välja en svagare variant genom att minska mängden kryddor. Valet är fritt och ditt. Varsågoda!

Currykyckling med sting



Fler recept finns HÄR

o---o---o---o---o
Följ mig på Facebook och Instagram

måndag 13 januari 2020

TIPS! Allans ostfyllda lyxbiffar


Så fenomenalt goda att jag himlar med ögonen av blotta tanken. Även om det känns lyxigt med dessa biffar, går de förstås utmärkt att äta även om det inte är helg. Kan förtälja att kocken Allan är min man.
Varsågoda, testa, ät och njuuut 😊

Allans ostfyllda lyxbiffar



Fler recept finns HÄR

o---o---o---o---o
Följ mig på Facebook och Instagram

lördag 11 januari 2020

TIPS! FinFina Fiskgrytan


Jag själv har fått en förkärlek till fisk med modersmjölken, men så fanns många fiskhandlare i släkten och jag åt mycket fisk som barn. Vitfisk har jag dock haft lite svårt för och det har smittat av sig på min nuvarande familj. Men till slut lyckades jag skapa en fiskgryta med vitfisk som tilltalade alla i familjen och vi äter den ofta. Så varsågod, testa gärna 😊

TIPS! FinFina Fiskgrytan


Fler recept finns HÄR

o---o---o---o---o
Följ mig på Facebook och Instagram

torsdag 9 januari 2020

TIPS! Boosta din prestation med Äggsmoothie á la lchf


Ägg är nyttigt och gott. Själv har jag svårt för stekta ägg just nu. Antagligen för att jag ätit för mycket bacon och ägg i mina dagar. Men kokta ägg är mums, omeletter går inte heller av för hackor. Men ibland behöver jag en snabb energipåfyllning och vad passar då bättre än en smoothie?! Jag svepte en sådan senast idag. Varsågod - testa gärna 😊


Fler recept finns HÄR

o---o---o---o---o
Följ mig på Facebook och Instagram

måndag 6 januari 2020

TIPS! Kjelles supergoda korvlåda i ugn

Korv är alltid gott, men själv är jag ingen älskare av stekt falukorv rätt och slätt. Nej, lite finess ska det vara för att fresta mina smaklökar. Och här fick jag mitt lystmäte. Varsågod! Testa gärna - och dela vidare om du tycker likadant som jag gör 😊

o---o---o---o---o
Följ mig på Facebook och Instagram

lördag 4 januari 2020

TIPS! En grön, god och nyttig soppa


En varm soppa vintertid är aldrig fel. Är den därtill även god och nyttig så är det förstås ändå bättre och denna kan verkligen rekommenderas. Varsågoda! 👍

Grönkålssoppa med bacon


Fler recept finns HÄR


o---o---o---o---o

Mina böcker hittar du här


Följ mig på Facebook och Instagram
Följ mig på bloglovin

fredag 3 januari 2020

Hur kan nåt som är medfött plötsligt bli så svårt?


Precis som alla andra föddes jag med ett skrik och med en kraftfull andning som gav mig styrkan att leva. Jag växte upp till ett liv som gav och tog, också precis som alla andra. Och märktes av livet på gott och ont, precis som alla andra. Till slut upptäckte jag något som var fel… Vi föds således med en perfekt andning men ju äldre vi blir, desto mer påverkas andningen negativt av livet självt. Vi flyttar successivt upp andningen från ”magen” till bröstet och därmed följer kortare och kortare andetag. Till slut kan man säga att vi närmast hyperventilerar. När vi blir medelålders kommer de åldersrelaterade krämporna som vi lärt oss se som naturliga. Vi suckar och konstaterar att vi fått högt blodtryck, ont i ryggen, är deprimerade, magen funkar inte osv. Vi går till doktorn som inte kollar andningen utan skriver ut piller som ofta ger biverkningar av det ena eller andra slaget. Många av oss får livshotande sjukdomar och dör en alltför tidig död ibland knall och fall, ibland efter långt lidande. Och ofta helt i onödan.

Känslomässiga och kroppsliga tillstånd kan förändras genom att man ändrar andningsmönstret.
Wilhem Reich


Jag har tidigare skrivit om RAMA - den nya "lilla svarta" för din mentala hälsa HÄR och om Meditation (Odla nya strukturer i din hjärna) HÄR. Dagens avsnitt handlar om den livgivande Andningen.



Andningen bör vara det första och inte det sista som kollas när du blir sjuk!
Tyvärr är vi inte medvetna om att våra andningsvanor är dåliga. I så fall skulle inte så många av oss drabbas av sjukdomar och krämpor. Vi vet bara ATT vi andas och inte HUR. Vi tar andningen för given och ägnar den på tok för lite eller ingen uppmärksamhet. Vi andas över tjugotusen andetag ber dag – andningen är en av kroppens viktigaste funktioner, tillsammans med hjärtat. Så varför inte ägna andningen större uppmärksamhet? Det finns ju så mycket att vinna på det!

Ta fysisk smärta som exempel
Människan är ett tåligt djur. När det gäller fysisk smärta lär vi oss uthärda mycket. Både akut och kronisk smärta hanterar vi. Ofta handlar det om att döva smärtan med medicin, så gott det nu går. Men det finns ett annat sätt.

Föryngra din kropp
Förmågan att andas effektivt minskar med åldern. Det har i sin tur att göra med att vi vårt skelett blir äldre och bröstkorgen blir “stelare”, vilket leder till en ytligare andning. Allt hänger ihop och det ena ger det andra. Men det finns helt klart hopp.

Bli av med stressen
Vi i västvärlden håller på att stressa ihjäl oss. Vi lever i ett ständigt kamp-flykt-tillstånd. Samma tillstånd som urtidsmänniskan befann sig i vid stor fara. När faran var över, återgick kroppen till normaltillstånd. Så är det inte för oss. En enda tanke kan förändra ditt andningsmönster och idag lever vi ofta med ett virrvarr av tankar i huvudet som skapar mer och mer stress och som leder till stressrelaterade sjukdomar.

Så mycket bättre
Det finns så många fördelar med en effektiv andningsteknik. Rätt andning har stor betydelse för hälsan och andningsövningar är ett av de effektivaste sätten att förbättra hälsotillståndet, öka prestationsförmågan, stabilisera psyket och hantera stress. Ju mer syre som kommer in till cellerna, desto mer energi skapas och cellerna blir friskare och mer motståndskraftiga. Andningen kan också användas som redskap för att lindra depressioner och överhuvudtaget öka fysisk och psykisk styrka.

När jag själv utvecklat kunskap och teknik i andning via studier och praktik, föddes tanken på att lära ut effektiv andningsteknik till andra som var intresserade. Det kom att dröja ungefär 10 år innan jag kom till skott med det. 

Under många år har jag lärt ett stort antal människor att effektivisera sin andning. Det är relativt enkelt och baseras på att skapa en grundförståelse och att lära sig ett antal övningar som sedan kan praktiseras därhemma. Efter några veckor börjar övningen ge färdighet och du märker att du är piggare och mer alert. Om du fortsätter att öva kommer du att uppleva alla de fysiska och psykiska hälsofördelar som ger dig ett längre, friskare och lyckligare liv. Ditt livs investering!

om hur du enkelt kan förbättra din andning

o-----o-----o-----o---o

Följ mig på Facebook och Instagram
Följ mig på bloglovin

torsdag 2 januari 2020

TIPS! Baconlindade rödspättarulader med peppartouch


Ett tips på recept med både kött och fisk kan väl passa såhär mellan Nyårshelgen och Trettondagshelgen. Receptet finns i receptarkivet med lchf-inspiration som tidigare varit denna bloggs huvudfåra och som hamnat lite i skymundan för annan inspiration och skriverier om böcker. Varsågoda!

Baconlindade rödspättarulader med peppartouch

Fler recept finns HÄR



Mina böcker hittar du här

Följ mig på Facebook och Instagram
Följ mig på bloglovin

fredag 27 december 2019

Odla nya strukturer i din hjärna


Tidigare skrev jag om RAMA - den nya lilla svarta för din mentala hälsa och pekade på fyra olika aktiviteter som är rena medicinen för den som vill må bra mentalt och psykiskt. Här kommer lite fylligare information om meditation.

Meditation påverkar strukturer i vår hjärna vilket för den uthållige leder till större förändringar i välmåendet och förändrar strukturer i din hjärna. Hjärnforskaren Richard J. Davidson har studerat både proffsmeditatörer och nybörjare och kommit fram till flera slutsatser som stöder detta. Läs artikeln här och börja meditera du också 😊

Som jag skrev i den tidigare artikeln mediterar jag 15-20 minuter varje dag. Men redan på 90-talet skaffade jag en bok om meditation och satte igång. Jag tyckte det var svårt att stänga av tankebruset i hjärnan men kom ganska snabbt på ett knep.

Jag sökte upp en lugn plats där jag inte skulle bli störd. Där satte mig med korslagda ben, rak rygg och slöt ögonen. Därefter mediterade jag först väldigt korta pass, kanske 5 minuter. Sen ökade jag successivt till 20 minuter. Min meditation gick till så här:

ANDNINGSMEDITATION
  • Andas in ett lugnt djupt andetag medan du räknar långsamt till 5
  • Andas ut lugnt medan du räknar långsamt till 5
Då du räknar stänger du av den övriga tanketrafiken och hjärnan får vila. Samtidigt syresätter du kroppen ordentligt och får en pluseffekt genom detta. Testa gärna!

Under årens lopp har jag varit periodare då det gäller meditationer. Senaste 2 åren har jag dock mediterat oftare och numera blir det varje dag. Jag använder mig mest av guidade meditationer via appen Insight Timer i mobilen som finns att ladda hem från Google Play. Gratis att ladda hem och gratis att använda även om det finns en betalversion för den som vill.


Läsning kan inte ersätta meditation men är också ett mycket bra aktivitet för att koppla bort tankevirrvarret och må bra!
Mina böcker hittar du här

Följ mig på Facebook och Instagram
Följ mig på bloglovin