söndag 13 november 2022

Foundation, concealer eller...

Jag brukar roa mig ibland med att studera mer eller mindre avancerade sminkrutiner. Och ofta gör jag stora ögon när jag ser vad som döljer sig under vackra (och mindre vackra) utseenden.

Det är lager på lager med olika "saker" som duttas på för att framhäva och dölja. Fantastiskt förskräckligt tycker jag men sminkindustrin jublar såklart.

Men hur mår huden under sminket, hur ska den kunna andas? Inget vidare bra om ni frågar mig. Och när huden inte kan andas kommer den att åldras snabbare. Eller...?

Och när det blir dags för romantik och övernattning har damerna antingen gnidit ut sin forna elegans mot huvudkudden eller sminkat av sig inför den romantiska stunden. I båda fallen kan kärlekspartnern undra vad/vem han gått hem med och utbrista "falsk varudeklaration".

Som ni förstår är jag ingen anhängare av mer eller mindre täckande smink.

Då jag var tonåring (på stenåldern vill säga) handlade det mest om mascara, ögonskugga och eventuellt brunkräm vid festliga tillfällen. Sen blev det mindre och mindre. Idag nöjer jag mig med lite färg på ögonbrynen. Men så har jag oxå valt och behållit min livspartner. Så...

I den aktingsvärda ålder som jag uppnått har hyn klarat sig riktigt bra. Kanske beror det på att huden fått andas, kanske på goda anlag, kanske en kombination av båda...

Soliga söndagshälsningar/Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev