onsdag 16 november 2022

Är ödet förutbestämt?

Jag läser gärna horoskop för skojs skull. Kanske de mer professionella iallafall kan ge en fingervisning om vad jag kan förvänta mig inom den närmaste framtiden. Eller kanske inte. Men om ni frågar mig om vi människors liv är ödesbestämda är mitt svar ett rungande NEJ.

Men i somras köpte jag ett Ödesträd som blommade för fullt. Dock av nostalgiska skäl ingenting annat. Ja förstås att den är vacker. De röda blommorna växer i vita foder som sitter kvar långt efter att själva blomman vissnat.

I oktober upptäckte jag att ett antal blommor satt kvar och hade blivit "förstenade". De var på väg att utvecklas till frön. Jippie tänkte jag och såg framför mig små ödesträdbarn nästa år.

Och titta här! Jag har skördat ganska många frön och nu finns nästan inga vissnande blomfoder kvar på ödesträdet. Nu går den in i vintervila.

Och vinter har vi här i Luleå. Iallafall vad gäller graderna. Minus 12 imorse och sol. Snön väntar vi på. Väldigt vackert på prommisen med all rimfrost, men det gäller att planera för att inte missa dagsljuset. F.n cirka 6 timmar, resten av dygnets timmar ligger i mörker.

Onsdagshälsning från Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev