fredag 15 juli 2016

Extra fräsig touch på en redan Fräsig Jakob


Maträtten Flygande Jacob har väl många hört talas om. Här kommer en variant med köttfärs istället för kyckling - och inte vilken köttfärs som helst, jag lovar :-)

Detta är en en ny fräsig variant som för anrättningen mot nya höjder tycker både jag och resten av familjen. Det var inte sista gången rätten avnjöts, det är då säkert!

Mitt recept innehåller tacoköttfärs som är välkryddad i sig, även salta jordnötter - som kan bytas mot cashewnötter om du inte tål jordnötter. Dessutom innehåller mitt recept även bananer (22g kolhydrater/100g) som egentligen är no-no i lchf-kost, men i liten mängd och inte så ofta kan banander inte ställa till det så mycket tänker jag.

Kika gärna i denna kolhydrattabell för mer information om olika livsmedels kolhydratinnehåll.

FRÄSIGA JACOB MED EXTRA FRÄSIG TOUCH
4 personer
  • 400g tacokryddad köttfärs
  • 2 paket bacon
  • 2 msk curry
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 dl osockrad tacosås
  • 2 mogna bananer
  • 2 nävar salta jordnötter

Gör såhär:

Stek baconen och strimla då de svalnat något. Krydda tacofärsen med curry och lägg den i botten av en ugnsform. Lägg baconen över. Skiva en banan och lägg ovanpå baconen. Vispa med elvisp ihop grädde och tacosås tills grädden börjar tjockna. Häll gräddblandningen över tacofärsen och tillaga i ca 20 minuter i 225 grader varm ugn. Ursprungsrecept från Erikas LCHF

Smaklig måltid!

Mer inspiration á la LCHF hittar du här

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev