fredag 29 juli 2016

Saltbakad lax med citronsås


Den här rätten har vi avnjutit vid många tillfällen och t.o.m. min man som inte är mycket för fisk gjorde tummen upp redan första gången. Det om något är ett gott betyg. Ibland har vi bytt ut portionsbitar lax med skinn, mot portionsbitar lax utan skinn, eller mot färsk laxfilé som skurits i portionsbitar.

INGREDIENSER
4 portioner
  • 4 portionsbitar lax med skinn á ca 150 gram/st
  • grovt salt
Sås
  • 2 dl crème fraiche
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 fiskbuljongtärning
  • ½ – 1 citron
  • salt
  • ½ skuren dill eller gräslök

GÖR SÅHÄR:
Sätt ugnen på 150 grader. Täck en ugnssäker form med grovt salt. Lägg laxen i formen med skinnsidan ner mot saltet. Sätt in mitt i ugnen 15 – 20 minuter eller tills laxens innertemperatur är 56 grader.

Såsen: Koka upp crème fraiche och grädde med smulad buljongtärning under omröring. Smaka av med pressad citronsaft och eventuellt salt. Rör ner dill eller gräslök strax innan serveringen.

Servera med en fräsch sallad med t.ex. vitkål, isbergssallad, gurka, tomater, eller koka blomkålsmos till. Är du laktosintolerant, välj laktosfria produkter istället.

Bilden är från en frukost då jag åt vad som var kvar från middagen dan före. Jag åt då såsen kall och hade hårdkokt ägg som tillbehör. Supergott!

Mina lchf-recept finns här

Börja äta lchf du också!

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev