söndag 17 juli 2016

En förhistorisk LCHF-gryta


Kan nämna att ursprungliga namnet på anrättningen är PMS-gryta
Det här är ett recept jag skapade på 80-talet då LCHF inte ännu gjort sitt intåg i folks medvetande. Och det är helt rätt tänkt av dig; PMS står mycket riktigt för premenstruella besvär och det var precis det som var roten till det onda, eller goda i det här fallet.

Jag led svåra kval av PMS och kände att jag behövde sätta tänderna i något extra fett och flottigt och ”onyttigt”. Tankar började snurra i huvudet på mig och VIPS var PMS-grytan född :-)

PMS-gryta (ursprungsreceptet)
4-6 portioner
  • 600 gram rimmat sidfläsk
  • 6 – 7 gula lökar *
  • 4 – 5 morötter *
  • 2 gröna äpplen *
  • 4 dl crème fraiche
  • 3 tsk curry
  • salt och peppar
  • 1 msk soja
Gör såhär:

Fräs lök och rivna morötter i curry. Fräs sedan den skivade fläsksidan. Lägg över i en gryta och tillsätt övriga ingredienser. Låt puttra på låg värme en liten stund. Klart!

IDAG vet vi som läst på lite om lchf att underjordsgrönsaker som lök och morötter ska man vara sparsam med då de innehåller ganska mycket stärkelse/kolhydrater. Äpplen innehåller fruktsocker så även dessa bör användas med försiktighet. Men jag var i alla fall på rätt spår vad gällde fläsket och fettet, eller hur…

Idag tar jag 1-2 lökar, 1 äpple och 1-2 morötter - "mellanskillnaden" fyller jag på med olika goda ovanjordsgrönsaker. Utan att för den skull behöva skylla på PMS...

Testa gärna receptet och byt ut de ingredienser som inte passar.

Smaklig måltid!

Mer inspiration á la LCHF hittar du här

// Kikki



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev