lördag 23 juli 2016

Sant? Det går lika bra med selleri!


Ja, så har vi hört Sven Melander säga i TV-serien om kockarna som jag inte längre minns vad de hette. Men jag minns frasen såklart. Som jag minns det avsåg Sven M. bladselleri medan jag tänker på rotselleri. Himlagott tycker jag och fräscht och ger sommarkänsla :-)

Inte riktigt allra bästa lchf egentligen, eftersom vi ska undvika "underjordsgrönsaker" enligt gamla skolan. MEN rotselleri innehåller 4,9 gram kolhydrater per 100 gram, vilket är under de 5 gram/100 gram som rekommenderas för kosten så det är nog ingen fara. Kolhydrattabell

SELLERISALLAD
  • 500 gram rotselleri
  • 1 msk citronsaft
  • ½ dl majonnäs
  • 2 dl creme fraiche
  • 3 - 4 tsk dijonsenap
  • 1 - 2 klyftor finriven vitlök
  • 1 msk olivolja
  • Salt och svartpeppar

Gör såhär:
  • Skala och skär rotselleri i bitar och riv på matberedarens finaste skiva, förväll genast i kokande vatten i en minut så att sellerin inte mörknar och även blir lite mildare i smaken.
  • Häll av, krama ur och blanda rivet med citronsaft, majonnäs, creme fraiche, dijonsenap, vitlök och olivolja.
  • Smaka av med salt och svartpeppar.

Salladen blir godast om den får stå ett tag så att smakerna blandas. Vi åt salladen till stekt rödspätta, men den passar nog även till t.ex. kryddiga korvar eller skinka.

Kollossalt god sallad bör nämnas!

Mer lchf-inspiration

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev