lördag 16 juli 2016

Smoothie-favoriten just nu plus andra hälsodrinkar


I mitt hälsoliv finns det två huvudspår på matfronten: AloeVera och LCHF. Dessa har, tillsammans med regelbunden motion, tagit mig dit jag är idag. Jag mår toppen både fysiskt och mentalt. Det är något att vara glad över och att värna om. Här ska jag nu presentera mig smoothie-favorit just nu och några andra hälsodrinkar som kan användas både till vardag och fest - tycker jag, men bestäm själv när de passar.

Min Smoothie-favorit just nu
en smärtlindrare som gör dig super-piggelin!
  • 1 dl frysta blåbär
  • 2 dl A-fil
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 tsk cayennepeppar
  • 1 msk gurkmeja
  • 1 skopa Argi+
Gör såhär:
  • Ta en tillräckligt stor skål och mät upp ingredienserna. Själv använder jag ett plastglas som är ett tillbehör till min mixerstav. Den rymmer ca 8 dl.
  • Mixa så att allt är ordentligt sönderdelat och blandat
  • KLART!
Själv dricker jag denna smoothie till frukost och med sugrör direkt ur mixerglaset. Iskallt och gott!

Argi + kan du läsa om här inklusive ingredienser, näringsinnehåll och instruktioner. Kom ihåg att den citronsyra som används i forevers produkter kommer från citron och inget annat. Här kan du läsa om l´argininet som är en viktig beståndsdel i Argi+

Blåbär har ett något för högt kolhydratinnehåll för att finnas på den strikte lchf:arens meny med sina 8.9 gram kolhydrater per 100 gram. Men eftersom det är en frukostdryck och eftersom jag äter strikt i övrigt gör jag avkall på regeln med högst 5 gram kolhydrater per 100 gram. Because I´m worth it :-)

Testa gärna! Dra ner på kryddningen om du är känslig. Men 1 msk gurkmeja per dag är optimalt för den som är ute efter den smärtlindrande effekten. Cayennepeppar är bra mot led- och muskelsmärta men här har jag ingen uppgift om optimal mängd per dag. Dock tror jag att mer än 1 tsk i smoothien blir för mycket även för den mest eldige kryddivrare.

HÄLSODRINKARNA
  • Dunderdrink med äpple
  • Ingefärslush
  • Energidrink med tranbär
...får du som är intresserad snabbt och enkelt genom att skicka ett mail till mig. Hör av dig!

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev