onsdag 13 juli 2016

Varför följa modedieter när det finns EN metod som fungerar?

Kanske just därför att det är mode just för ögonblicket? Vi människor har ju en benägenhet att följa trender och mode mer eller mindre slaviskt. Sen spelar det ingen roll huruvida de fungerar eller inte. En sak brukar de ha gemensamt: Man kan inte fortsätta att äta enligt dieten resten av livet. Oftast är de inte särskilt nyttiga heller. Dessutom går de flesta upp i vikt efteråt - och många vet om att det blir så. Ändå hoppar vi fulla av tillförsikt på diet-tåget. Vi är inte smartare vi människor!

NJUTARMETODEN brukar den kallas för att det handlar om att äta sig mätt på god mat och att under inga omständigheter vara hungrig mellan måltiderna. Men självklart kan du inte stoppa i dig mer energi än du gör av med. Och den fungerar på nästan alla människor!

MEN NJUTARMETODEN ÄR INTE HÖGSTA MODE. Det handlar om LCHF som inte är en diet utan en fullvärdig kost som du kan äta livet ut. Det är också en kost som en del fettskrämda fasar för. Men detär inte skadligt att äta fett, det använder kroppen till energi och förbränning, så länge du inte äter en hög andel kolhydrater. Men övergår du från att vara kolhydratdriven till att vara fettdriven, så har du mycket att tjäna på det.

Mina egna hälsovinster med LCHF är flera. Rent allmänt mår jag mycket bättre och ser bättre ut eftersom jag blivit av med överskottskilona. Jag har aldrig varit intresserad av socker, så det är helt enkelt en förändrad kosthållning plus motion som haft effekt, inte att jag gjort mig fri från ett sockerbegär. Här är några av fördelarna uppspaltade.
  • Bättre hy
  • Lugn mage
  • Ingen ångest och dåligt samvete över vad jag äter
  • Bättre sömn
  • Gladare & piggare
  • Viktstabil
  • Mer koncentrerad
  • Stabilt blodsocker och numera frisk diabetiker typ 2
  • Lägre blodtryck
  • Bättre fungerande mättnad

Så självklart kommer jag att fortsätta att rekommendera andra att äta lika bra mat som jag gör. Kika gärna in på min växande receptsamling med lchf-inspiration. Den fylls på allt eftersom dels med helt nya recept, dels med recept som flyttas över hit till kikkisandstrom.blogspot.se från min gamla blogg. Som det är i skrivande stund publicerar jag ett recept varje dag.

Det finns också en del del tungviktare i ämnet och den första jag stötte på när jag började med kosten var Sten Sture Skaldeman, en riktig nestor i lchf och som startade med att själv förlora massor med kilon. Jag köpte på mig en massa böcker han skrivit och har inte ångrat mig en sekund över att jag läste böckerna och följde råden. Tror inte att min man, som förlorat i stort sett 50 kg, är särskilt missnöjd med att han hakade på.

Bilden till höger visar maken som han ser ut idag.
En annan storhet inom lchf är Dr Annika Dahlqvist som är allmänmedicinare. Hon bloggar och skriver intressant om lchf-relaterade ting. Sen behöver du bara googla på "lchf" så hittar du andra lchf-bloggare att läsa om. Kolla även Kostdoktorn, mycket är gratis men du kommer inte åt allt utan att bli betalande medlem.

Välkommen in i lchf-gänget du också!

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev