..............................................................

tisdag

Fantastiskt gott med vitkålsgratäng till grillat


Sommartid är det som vi vet grillat som gäller - ofta. Här ett recept på nåt som verkligen är gott till, inte bara för lchf:are, utan för alla. Vitkålsgratäng. Hela familjen älskar den här varianten. Och självklart kan den ätas till annat än grillat. Recept under bilderna.

Först kokade jag vitkålen i grädde och kryddor. Sen in i ugnen...
Såhär såg gratängen ut efter vistelsen i ugnen.
Slutresultatet på tallriken tillsammans med nygrillad fläskfilé. Mums!

VITKÅLSGRATÄNG
ca 4 portioner

  • 1 bit vitkål – såpass stor att den fyller ett durkslag
  • Grädde
  • Salt, svartpeppar, vitpeppar och lite cayennepeppar

Strimla och skölj vitkålen, lägg över i en tillräckligt stor kastrull. Häll på grädde tills det nästan täcker och rör om medan det kokar upp. Krydda och låt koka i 10 minuter. Sen in i 225 graders varm ugn och grädda i 20 – 30 minuter.

Här hittar du fler lchf-inspirerade recept

//Kikki



2 kommentarer:

  1. Berit Strandberg19 juli 2016 14:13

    Blir så irriterad, tredje gången jag försöker kommentera men så försvinner allt när jag publicerar.
    Jag gör i alla fall en liknande vitkålsröra, som får puttra helt klar i grytan, då slipper jag tiden i ugnen. Säkert lika god ��

    SvaraRadera
  2. Konstigt att det försvinner... Men som jag förstår det måste jag godkänna kommentaren innan den syns. Säkert är din vitkålsröra lika god, men jag gillar att ha in den i ugnen, så den får lite färg.

    SvaraRadera