tisdag 28 juni 2016

Barbros kotletter i ugn á la Kikki


Strax innan jag gick på semester fick jag ett härligt recept på kotletter i ugn av min kollega Barbro. Tack för det! Naturligtvis kunde jag inte låta bli att kustomisera receptet, annars vore det inte jag. Anledningen denna gång var att jag gjorde en större sats plus att vi gillar kryddstark mat i den här familjen. Visar både Barbros grundrecept och mitt kustomiserade, i omvänd ordning dock. Läs och testa gärna, för det var himmelsk gott :-)

Mina kustomiserade kotletter i ugn

INGREDIENSER
  • 2,5 kg kotletter med ben
  • 3 burkar creme fraiche
  • 8 dl vispgrädde
  • ½ dl soya
  • 3 msk sambal oelek
  • Grovmalen svartpeppar, salt, dragon
Ugn: 175 grader i ca 1½ timme

GÖR SÅ HÄR:
Blanda creme fraiche med grädde, soya, sambal oelek, krydda (inget salt i blandningen). Lägg kotletterna i långpannan - jag använder tefal-form - annars "smöra" långpannan innan du lägger i kotletterna. Slå såsblandningen över kotletterna och laga till rätten i ugn.

Barbros kotletter i ugn

INGREDIENSER
  • 1 - 1½ kg kotletter
  • 2 burkar chrme fraiche
  • 5 dl matlagningsgrädde
  • 1½ dl soya
  • 1 msk sambal oelek
GÖR SÅ HÄR:
Blanda creme fraiche med grädde, soya och sambal oelek. Skär bort benet från kotletterna, lägg dem i långpannan. Slå såsblandningen över kotletterna och laga till rätten i ugn.

Ugn: 175 grader i ca 1½ timme

Smaklig måltid vilken variant ni än väljer. Min variant är dock mer lchf-vänlig pga gräddens fetthalt.


// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev