..............................................................

söndag

Hej chokladälskare - hur mycket kan vi äta?


Många människor, inklusive mig, bara ÄLSKAR choklad. Många av oss är också väl medvetna om att det finns gränser för hur mycket vi kan äta, utan att det blir onyttigt. Men det finns också alternativ.

Mörk choklad är klart nyttigare än ljus choklad och vit choklad är klart sämst. Den mörka chokladen är späckad med nyttiga antioxidanter, som kan motverka högt blodtryck, öka din prestationsförmåga och även förbättra din syn etc. Och det kan räcka med en liten bit för att minska risken för en stroke med upp emot 40%. Då ska det vara minst 70% choklad för att funka. Allt detta och mer därtill enligt en studie från 2010 Men kom ihåg att en 100 grams chokadkaka med 70%-ig choklad också innebär 600 kcal och kan medverka till ökat midjemått - vilket ju inte är önskvärt!

Hemma hos oss finns alltid ett paket Fazer Ögonkakao som förvisso inte innehåller mörkt chokladpulver, men bara 12 gram kolhydrater per 100 gram pulver och eftersom det går åt en bråkdel av detta vid varje tillfälle - så blir det antalet kolhydrater försumbart.


Ät och njut! Dela gärna om du gillar något recept

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar