fredag 9 september 2016

Soppan med anor från Nikkaluokta


Nikkaluokta är en plats som minst sagt ligger lite avsides från de allmänna färdvägarna. Icke desto mindre har Nikkaluokta (åtminstone) en maträtt uppkallad efter sig. Dessutom en maträtt som är helt enligt lchf-metoden trots att jag tror att rätten har många, många år på nacken Ofta brukar man säga att kärt barn har många namn, men när det gäller denna rätt handlar det om att kärt barn har många varianter.

Jag pratar om Nikkaluoktasoppa som är både god och lättlagad!

För en tid sedan hörde jag talas om maträtten för allra första gången av en vän på facebook, tillika en granne här i Södra Sunderbyn. Hon skrev ungefär "Jag har stekt upp köttfärs, undrar om jag skulle ta och laga Nikkaluoktasoppa."

INGREDIENSER
  • 300 gram nötfärs (jag använder nästan alltid taco-kryddad färs)
  • 4 dl vitkål
  • 1 msk smör
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 st lagerblad
  • 1 l vatten
  • 2 st buljongtärning, köttbuljong
  • 1 st purjolök
  • 1 msk soja
  • salt
  • peppar
  • persilja
  • senap

TILLAGNING
  1. Snitta, skölj och strimla purjolöken, samt finstrimla vitkålen.
  2. Låt fettet bli ljusbrunt i en gryta, stek färsen och rör den jämt grynig. Låt purjolök och vitkål fräsa med en stund. Tillsätt senap, tomatpuré, lagerblad, vatten och buljongtärning och låt koka i ca 10 minuter.
  3. Smaka av med soja, salt och peppar, klipp persilja över

Detta är en värmande soppa för kalla och ruggiga dagar. Kan med fördel ätas tillsammans med något gott lchf-bröd och ost. Fler lchf-inspirerade recept hittar du här Och som jag skrev i början, soppan har många varianter. Om du känner dig lite wild and crazy och vill veta mer om soppan, googla och du kommer att finna :-)

...och gillar du soppan - dela med dig av receptet!

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev