söndag 18 september 2016

FinFina Fiskgrytan


Vitfisk är inte en favorit i den här familjen. Vi brukar tycka att den är lite tråkig och fadd i smaken. Men jag bestämde mig för att jag skulle försöka kreera en något där den ändå kom till sin rätt. Och gott blev det - absolut!

FINA FISKGRYTAN
4 personer
  • 400 gram vitfisk
  • 1 stor purjolök
  • 3 buljongtärning
  • 1 liten burk Creme Fraiche
  • Vatten
  • Salt
  • Vitpeppar
  • Cayennepeppar*
  • Gurkmeja*

Gör såhär:
  • Halvtina fisken och skär den i tärningar, salta efter behag. Låt fisken ligga 30 minuter eller längre för att dra in saltet.
  • Klyv och skär purjolöken i en halvcentimeter tjocka skivor. Jag använder hela purjon, även det gröna. Skölj ordentligt.
  • Lägg purjon och buljongtärning i en större kastrull, slå på vatten så det knappt täcker. Koka upp, rör om så att buljongtärningen löses upp ordentligt och låt koka 5 - 10 minuter.
  • Rör i creme fraichen och krydda efter behag, låt koka upp.
  • Tillsätt fisken och låt koka ytterligare 5 minuter

* Jag passar ofta på att ”smuggla ner” cayennepeppar och gurkmeja eftersom det är nyttigt. Kan alltså uteslutas. Överhuvudtaget gillar vi hot & spicy så vi kryddar rejält i nästan allt vi äter. Men kryddor efter tycke och smak gäller förstås.

Ät och njut!

Dela gärna med dig av receptet om du gillar det!

Här hittar du fler lchf-inspirerade recept

//Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev