söndag 9 april 2017

Softa Supersaftiga fröbröd


Lördagsnöjet för mig blev att baka ett nytt fröbröd. Jag var kanske inspirerad av dagens långa solskenspromenad på nästan helt torra gång-/cykelvägar. Gissar i alla fall att inspirationen kom av det.

Så jag satte igång att baka utifrån ett recept från nätet som jag kustomiserat för att det skulle bli lite mer spännande och dessutom ha ett lågt kolhydratinnehåll då vi äter lchf-kost härhemma. Nätreceptet innehöll melonkärnor som har mellan 10 och 15 gram kolhydrater per 100 gram beroende på vem man frågar. Jag uteslöt i alla fall dessa.

Ingredienser

  • 5 små ägg
  • 3 dl riven ost (jag använde fet prästost)
  • Totalt 5 dl frön varav:
    - 1,5 dl linfrön
    - 1,5 dl pumpafrön
    - 1 dl solrosfrön (naturella)
    - 1 dl sesamfrön (hela)
  • 1 tsk salt
  • 1 dl torkade nyponhalvor med kärnor och allt som jag "mortlade"

Gör såhär:

Vispa äggen och blanda sedan ner övriga ingredienser. Fördela smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Tryck ut smeten med en stor sked/slev eller med handen så den är jämntjock.

Grädda i 225 graders ugn ca 15 minuter. Lossa försiktigt "brödplattan" från bakplåtspapperet. Skär upp i rutor (det blev 24 st). Lägg rutorna i en plastpåse. Kan med fördel frysas in och tas fram ett antal då du blir sugen. Såvida brödrutorna inte beräknas gå åt på ett par dagar. Då kan du förvara påsen med brödrutorna i kylen så de är lättillgängliga.

PS! Tugga med försiktighet då nyponkärnorna är hårda även efter gräddningen. Kan vara smartast att använda nyponskal som i nätreceptet om du vill vara försiktig. Själv hade jag egenodlade torkade nyponhalvor som jag ville använda.

Vi skivade riktigt smör på fröbröden och krönte det hela med osten Sture. Till detta en härlig kopp te. Kunde inte ha varit bättre 😍

Mer lchf-inspiration här

Originalrecept

Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev