..............................................................

lördag

Frisk som en Fakir


När det finns huskurer som fungerar, varför släppa dem bara för att de inte är moderna längre? Vi är lite väl modemedvetna ibland vi människor. Här är en väl fungerande huskur som jag aldrig kommer att sluta använda, fastän det inte är en trend som är i ropet just nu.

Såhär ser min spikmatta ut - en Shaktimatta.
Jag använder regelbundet min spikmatta. Den är helt underbar då jag har ont i ryggen, känner mig spänd och stressad eller har svårt att sova. Vid detta laget är jag så van vid den, att jag kan ligga flera timmar på den med ryggen helt bar, men är du nybörjare ska du börja lite försiktigt.

En förklaringsmodell till smärtlindringen, är att spikmattans tryck mot ryggen aktiverar produktionen av de kroppsegna endorfinerna och oxytocinet. Endorfiner är en kroppsegen "drog" som frigörs när man t.ex. tränar. Oxytocinet är kroppens lugn-och-ro hormon. Då kroppen frigör dessa hormoner blir man avslappnad och man känner mindre smärta. Och under avslappning har kroppen större möjlighet att läka och återhämta sig.

Jag har sällan svårt att sova, eller känner mig spänd och stressad, men det händer och då är spikmattan väldigt bra att ha. Däremot har jag ryggproblem som blommar upp då och då. Som igår afton då värk och spänningar i nacke och axlar kom som en blixt från klar himmel. Ingenting annat än spikmattan hjälper då.

Om det gör ont? Javisst sticker det men inte så farligt det är mera ont-skönt och går över på några få minuter. Förklaringen ser du i texten ovan. Och jag lovar att det är väl värt det!

Jag beställde min HÄR

/ Kikki
Mer hälsoinspiration från mig linktr.ee/kikkisandstrom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar