..............................................................

måndag

Att träna med kroppen som redskap för hälsa och smidighet


Vi är som gjorda för att röra på oss och absolut inte gjorda för att sitta still. Många av oss tränar regelbundet men tillbringar alldeles för mycket tid sittande däremellan: stillasittande jobb, fritid framför TV och dator. Enligt forskningen förklarar allt stillasittande mycket av vår skröplighet.

Själv är jag intresserad av att hålla kroppen smidig och stark så länge som möjligt. För några år sedan upptäckte jag QiGong som träningsform och gick sporadiskt en tid men lade det sedan på hyllan. På senare tid har jag främst tränat på gym, cyklat och promenerat för att hålla mig någorlunda fräsch.

Nu har jag emellertid återupptäckt träningsformen, som just är träning för hälsa, och blivit riktigt intresserad efter en workshophelg med Hui Chun QiGong - där vi lärde oss en "form" av QiGong med just det namnet. Jag lovar att det finns ett antal fler "former" av QiGong att lära sig - och jag hoppas verkligen få tillfälle till det.

Det härliga med QiGong är att den gör gott både för kroppen och sinnet. Man blir både smidig och lugn. Rekommenderas varmt. Här kan du läsa om QiGong beskrivet som den totala träningen.

Nu är det dags för ett kortare QiGong pass innan jag gör kväll 😊

// Kikki

Från vår workshophelg Hui Chun QiGong.
Bildens ägare = vår lärare Roland Fransson främre raden i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar