..............................................................

söndag

Vitpeppar förebygger maginfluensa


Detta är en gammal huskur härstammande från grannlandet Finland. Jag fick receptet av en kompis från Tornedalen i början på 1990-talet.

Under denna tid gick sonen på dagis och eftersom jag pluggade på Luleå Tekniska Universitet (dåvarande Luleå Tekniska Högskola) ville jag ju inte bli liggande i alla magsjukor som härjade. Och så fort han var stor nog, serverade jag även honom vitpeppar i förebyggande syfte.

Själv svalde jag 12 hela vitpepparkorn med vatten "mellan målen". Sonen fick 6 hela vitpepparkorn att svälja. Ingen av oss råkade någonsin ut för magsjuka sedan dess. Ej heller maken förstås när han sällade sig till vår skara.

Min teori är att miljön i magsäck och tarmar blir så otrevlig och ohälsosam för magbakterierna, att de helt enkelt inte får fäste och dör. Finns kanske andra teorier - men huvudsaken är ju att det funkar. VIKTIGT dock är att inta vitpepparkornen INNAN magsjukan bryter ut. Väntar man tills man blivit sjuk - är det för sent.

Funkar för mig än idag 😊Testa du också - och hör gärna av dig och berätta hur det gick!

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar