..............................................................

söndag

Den sanna historien om mina torkade nypon

Lördag var en riktigt härlig solig dag och nyponen i min buske lyste inbjudande orangeröda. Jag hade gjort det en gång tidigare för en del år sen och nu bestämde jag mig för att testa en gång till. Då blev skörden pytteliten. Lördagens skörd gick inte av för hackor.

Jag plockade och rensade en rejäl skörd av nypon. SEN bestämde jag mig för att torka nyponen och läste mig till att man skulle torka dem 7-8 timmar (under natten) i ugnen (helst varmluftsugn) i långpannan i en temperatur icke överskridande 50 grader C - och med ugnsluckan på glänt, MEN då skulle de först delas.

Jag kan säga att jag inte visste vad jag gav mig in på tidsmässigt, såhär lång tid tog det (cirkatider):

  • 2 timmars plockning
  • 2 timmars rensning
  • 2 timmars delning
  • 8 timmars torkning + 3 timmar till efter att ha rört om, dels på grund av tjockt lager, dels på grund av att jag har en vanlig ugn utan varmluft.

SLUTSATS: De torkade nyponen var jättegoda att äta som snacks. Nästa gång jag plockar nöjer jag mig med att rensa och mala nyponen för att sedan frysa in dem. Gissa varför ;-)

Här har jag full av entusiasm nyss börjat plocka nyponen.

Delning av nyskördade nypon, puh...

Men nog blev det fantastiskt gott som snacks. Det bli nyponsoppa och annat också vad det lider.
// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar