..............................................................

söndag

C-vitamin som i ApelCin


Vem i all världen har fått oss att tro att apelsinen är en C-vitaminbomb? Är det möjligen för att vi ska köpa mycket apelsiner för att någon ska tjäna pengar? Hursomhelst är apelsiner inte det som innehåller mest C-vitamin.

Det finns flera grönsaker som slår apelsinen vad gäller C-vitamininnehåll, men det talas det inte så mycket om minsann. Ta t.ex. broccoli, brysselkål, blomkål, paprika, grönkål och nässlor. Den sistnämnda innehåller otroligt mycket C-vitamin! Att något som anses vara ett ogräs och som dessutom är otäckt att ta i och som ingen vill ha i sin trädgård, det ska vi äta mycket av. DET är en C-vitaminbomb.

Så vi ska äta rejält med nässelsoppa för att få i oss C-vitamin. Paprika är en c-vitaminrik grönsak, så drick paprikajuice istället för apelsinjuice. Då slipper du också få i dig så mycket socker. Nyponpulver är en klar vinnare, men då ska du inte köpa den vanliga nyponsoppan i livsmedelsaffären som innehåller en massa socker. Köp istället på hälsokostaffären. Här är Livsmedelsverkets tabell över hur mycket C-vitamin det är i olika matvaror:
  • Nypon 270mg/100g
  • Paprika 205mg/100g
  • Nässlor 175mg/100g
  • Havtorn 131mg/100g
  • Grönkål 120mg/100g
  • Brysselkål 85mg/100g
  • Broccoli 83mg/100g
  • Blomkål 73mg/100g
  • Apelsin 73 mg/100g
Själv äter jag lchf-kost som inte innehåller kolhydrater i någon nämnvärd omfattning. Vi får ofta höra att vi kommer att dö i skörbjugg. Men många lchf:are äter mer C-vitamin än normalkostare eftersom vi äter mer grönsaker. Om du blir ifrågasatt beträffade detta, visa listan!

// Kikki

  Följ min blogg med Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar